De plannen voor eenrichtingsverkeer op de Mechelse vesten staan al weken hoog op de politieke agenda. 

De plannen voor eenrichtingsverkeer op de Mechelse vesten staan al weken hoog op de politieke agenda. ©  Patrick Hattori

Mechelse oppositie verrast over nieuwe cijfers voor vesten: “Dit wijst toch op enig kunst- en vliegwerk”

Mechelen -

Met een nieuwe berekening weerleggen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad Mechelen dat eenrichtingsverkeer op de nieuwe vesten voor extra kilometers zorgt. Toch stelt de oppositie zich daar grote vragen bij. Ze sturen aan op meer studiewerk.

Sven Van Haezendonck

In de startnota voor de ‘Nieuwe Vesten’ staat dat het aantal te rijden kilometers in een scenario met eenrichtingsverkeer stijgt. Maar door een aangepaste berekeningsmethode en een uitgebreid gebied komen AWV en de stad nu tot minder te rijden kilometers. “Het is op zijn zachtst gezegd bijzonder vreemd dat ze plots met nieuwe cijfers komen nadat een actiegroep zelf de cijfers onder de loep had genomen. Dit wijst toch op enig kunst- en vliegwerk in dit dossier”, zegt Marc Hendrickx, fractieleider voor N-VA.

LEES OOK. Nieuwe berekening betwist dat je extra kilometers moet rijden door nieuwe Mechelse vesten

“Deze nieuwe berekening bewijst nog maar eens de nood aan meer onderzoek en een grondige meting van de impact, alvorens fundamentele werken uit te voeren. Telkens een nieuwe cijfers brengen, is niet goed voor het draagvlak”, vertelt Stefaan Deleus, CD&V-fractieleider.

“Ferme tand bijsteken in openbaar vervoer”

Als argument voor de daling van het aantal kilometer wordt de modal shift aangehaald: minder gebruik van de auto en meer van de fiets en het openbaar vervoer. “Als de stad dat wil bereiken, zal er toch een ferme tand moeten worden bijgestoken in het openbaar vervoer”, stelt Thijs Verbeurgt, fractieleider van Vooruit. Hij vraagt zich af of meer bushaltes en bussen komen.

“Je kunt alles uitleggen met modellen, maar als de middelen niet volgen, laat je de Mechelaar achter zonder alternatief”, zegt gemeenteraadslid Dirk Tuypens (PVDA). “Eerst er alles aan doen om de automobilist te pesten en dan zeggen ‘zie je wel, hij rijdt minder kilometers.’ Laat ons even ernstig blijven”, zegt Frank Creyelman, kopman van Vlaams Belang.

Meer onderzoek

De oppositiepartijen dringen erop aan dat de nieuwe cijfers zo snel mogelijk worden toegelicht in een verenigde raadscommissie. Ze vragen ook dat de nieuwe berekening ook wordt uitgevoerd op de verschillende scenario’s die aanvankelijk op tafel lagen. “Zodat we een objectieve vergelijking kunnen maken van de verschillende scenario’s en niet alleen van dat met eenrichtingsverkeer.”

Aangeboden door onze partners

Gerelateerd

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Mechelen in als startgemeente.

Nu in het nieuws