© Dirk Vertommen

Betoging tegen enkelrichting op Mechelse vesten: “Stadsbestuur, luister nu eindelijk eens naar de stem van de Mechelaar”

Mechelen -

Verbindend Mechelen heeft zaterdag een nieuwe protestactie gehouden tegen de enkelrichting op de vesten en de knips in de wijk Nekkerspoel. Niet alleen de organisatoren van de betoging kwamen na de optocht aan het woord, ook verschillende mensen getuigden over het tijdverlies waarmee ze sinds de gewijzigde verkeerssituatie geconfronteerd worden.

Theo Derkinderen

De betoging kreeg de naam ‘Stop de Waanzin’ mee en de deelnemers wandelden van het Hoogstratenplein tot op de Grote Markt. “Wat ons vooral zwaar is gevallen, is dat de gewone Mechelaar geen inspraak heeft gekregen in dit grote project. Deze enorme ingreep treft nochtans zo veel mensen. Vandaar onze oproep: stadsbestuur, luister eindelijk eens naar de stem van de gewone Mechelaar vooraleer de definitieve heraanleg start. Want voor alle duidelijkheid: die start ten vroegste pas eind volgend jaar”, zegt Leo Vivijs van Verbindend Mechelen.

“Het tweerichtingsverkeer op de vesten moet terugkomen. Daarvoor dienen de vesten ook. Ze zijn breed genoeg. Maak er een stadsboulevard van. Waar er voldoende ruimte is voor de auto, maar ook voor de fietsers en wandelaars. En wij zeggen zeker niet neen tegen meer groen. Maar met de enkelrichting die nu is ingevoerd, moeten mensen nodeloos vele kilometers omrijden en worden wijken en buurgemeenten met veel meer autoverkeer geconfronteerd. Er komen misschien wel minder auto’s op de vesten, maar iedereen rijdt wel veel meer. Met meer CO2-uitstoot tot gevolg en met veel meer tijdverlies door de files.”

Sandra Glorie getuigde dat ze veel langer onderweg is naar haar klanten. © Dirk Vertommen

Te weinig tijd

Verschillende mensen getuigden over de impact die de nieuwe verkeerssituatie op hen heeft. Onder hen ook Sandra Glorie. Zij is zorgkundige en bezoekt dagelijks vele klanten. “Maar door de nieuwe situatie speel ik enorm veel tijd kwijt en kan ik minder tijd in de klanten investeren. Vroeger deed ik 3 kilometer om boodschappen te doen en ermee naar een klant te rijden, nu zijn er dat 12 omdat ik helemaal moet omrijden. Daardoor heb ik ook geen tijd meer om met die klant een koffietje te drinken en een babbeltje te slaan. En dat is net heel belangrijk voor die mensen. Dat ze eens een babbeltje kunnen doen”, vertelt ze. “Taxi’s mogen in twee richtingen rijden. Waarom wij, dokters en thuisverpleegkundigen niet? Dat zou ons heel wat tijd uitsparen, waardoor we opnieuw meer tijd aan de mensen kunnen geven.”

Met veel lawaai trokken de actievoerders van het Hoogstratenplein naar de Grote Markt. © Dirk Vertommen

Luc Persoon rijdt voor de Minder Mobielen Centrale en moet ook heel wat extra kilometers rondrijden. © Dirk Vertommen

Luc Persoon is vrijwilliger bij de Minder Mobielen Centrale. “Ik breng mensen naar de dokter of de apotheek of naar het ziekenhuis. Omdat ze zelf niet goed ter been zijn en niet meer met de auto kunnen rijden. Mensen betalen een vergoeding per kilometer. Maar door de nieuwe verkeerssituatie moet ik veel omrijden in vergelijking met vroeger. Met als gevolg dat de mensen ook meer moeten betalen. Omdat ik meer kilometers rij met mijn auto. Dat is financieel vaak zwaar voor die mensen. Omdat ze het financieel al niet te breed hebben”, zegt hij.

Danny Jacobs van wasserij Comforta rijdt wekelijks al acht uur langer rond met zijn bestelwagen om alle klanten te kunnen blijven bedienen. © Dirk Vertommen

8 uur langer

Ook Danny Jacobs, zaakvoerder van wasserij Comforta in Mechelen-Noord, kan allerminst lachen met de nieuwe verkeerssituatie in Mechelen. “In vergelijking met vroeger ben ik wekelijks acht uur langer op de baan om de klanten te kunnen bedienen. Dat is gigantisch. En mijn bestelwagen rijdt ook niet op lucht”, zucht de man. “Voor 11u ’s ochtends bij alle klanten in de binnenstad zijn, is bijna onmogelijk. Een tochtje dat vroeger 2 kilometer was, zijn er nu 10, 15. Want ik moet via de E19, Mechelen-Zuid en de tangent naar klanten op pakweg de Veemarkt. Naar Pasbrug? Gewoon de R6 op, denk je dan. Maar daar staat het verkeer ook aan te schuiven omdat iedereen een uitweg zoekt om aan die lange files in Mechelen te ontkomen.”

De verschillende burgerfora dringen er bij het stadsbestuur op aan om naar hun stem te luisteren vooraleer de definitieve heraanleg start. Ze zijn ook van plan actie te blijven voeren. Op het einde van de betoging riepen de organisatoren op om de Mechelse winkeliers en horeca zeker niet in de steek te laten en lokaal te blijven kopen.

LEES OOK:

Unizo over nieuwe Mechelse vesten: “Er wordt negatief beeld neergezet over bereikbaarheid”

Mechelse actiegroepen na statement Unizo: “Bereikbaarheid is substantieel achteruitgegaan”

© Dirk Vertommen

In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp

Aangeboden door onze partners

Gerelateerd

Hoofdpunten